lauantai 30. maaliskuuta 2013

Mikä ihmeen restonomi?

Niin mikä susta oikein tulee, kun sä valmistut? Matkaopasko?”

Tommoseen kysymykseen mä oon törmänny kuluneen puolen vuoden aikana niin monta kertaa, että mun sormet ja varpaat ei varmasti riittäis laskemaan kaikkia niitä kertoja. Mikä musta sitten tulee? Restonomi. No mikä se semmonen restonomi on? No..

Matkailun koulutusohjelmasta valmistuneella restonomilla on monipuolinen matkailualan tuntemus sekä liiketaloudellista osaamista. Matkailun ammatillisten valmiuksien lisäksi opinnot kehittävät kansainvälisyys-, yhteistyö- ja viestintätaitoja. Matkailun koulutusohjelmasta valmistunut restonomi voi työskennellä erilaisissa kehittämis-, markkinointi- ja esimiestehtävissä matkailu- ja majoitusalalla. ” - Savonia.fi

Ekan kerran mä kuulin koko restonomin koulutusohjelmasta, kun mä olin lukiossa muistaakseni toiselle luokalla. Savoniasta tuli joku kertomaan meille tästä koulutuksesta ja mä muistan, että mä olin jo sillon vakuuttunut siitä, että tässä olis koulutus, josta mä voisin tykätä. Matkailua. Kieliä. Eri maalaisia ihmisiä. Hotellissa työskentelyä. Ravintolassa työskentelyä. Vau! Todellisuus lävähti mun nenän eteen saman esittelytuokion aikana, kun tämä restonomiopiskelija totesi, että pääsykokeissa on sitten matematiikan testiosio. Hetki sitten mun pään päälle syttyny hehkulamppu sammui yhtä nopeasti kuin syttyikin ja mä unohdin koko asian – jep, musta tulee sittenkin psykologi.

No, abikeväänä en sitten hakenut restonomiks, mutta empäs kyllä päässy muuallekkaan. En edes lukemaan sitä psykologiaa, vaikka suuret oli suunnitelmat. Seuraavana keväänä sitten kokeilin ja kappas – pääsin sisälle ekalla yrittämällä.

Ja takaisin alkuperäiseen aiheeseen. Ihan tarkkaa määritelmää mä en osaa restonomista sanoa, mutta matkailualan ammattilaisia meistä tulee, jokanen lähtee vähän omaan suuntaan. Paljon oon kuullu pahaa sanottavan meijän alasta, mutta myös paljon hyvää ja mä oon ainakin tykänny tästä opiskelusta tähän mennessä tosi paljon. Opiskelu on monipuolista ja mukavaa, samalla myös mielenkiintoista. Haastavaakin, mutta varmasti kaikki on lopulta tän vaivan arvosta.
 
Mikä musta sitten lopulta tulee kunhan valmistun? Jaa-a. Kouluun mennessä mä olin varma siitä, että mä lähen lentokentälle töihin, tällä hetkellä lentokenttä on edelleen mielessä, samoin myös hotelli. Tapahtumatuotantokin on ruennu kiinnostamaan. Pääasiassa ajatukset kuitenkin menee niin, että mä pidän ajatukset avoimmina, enkä vielä tee mitään suuria päätöksiä. Se oma juttu tulee varmasti löytymään ja jokatapauksessa mä oon löytäny oman alan, josta mä en halua luopua ainakaan ihan helpolla.

10 kommenttia:

  1. Kirjotat tosi hyvin!
    Kiva blogi sulla.
    Ja vähän kuullostaa kivalta Restonomi. :DD

    VastaaPoista
  2. Kuulostaa oikeesti tosi kivalta alalta! Tällasia vastaavia postauksia on nii kiva lukee ja saada tietoa ammateista! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Restonomiks opiskelu on kyllä oikeesti mukavaa, suosittelen erittäin lämpimästi! Ja vähän oma lehmä ojassa tän postauksen kanssa olikin, pittäähän sitä saada muutkin kiinnostumaan tästä meidän alasta ;)

      Poista
  3. Pakko myöntää ettei nimike restonomi sanonu mulle mitää ennen ku luin tän postauksen :) Tulipahan taas opittua jotain uutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myönnettäköön, että en mäkään tienny tosta niin paljoo ennenkun ite lähin opiskelemaan :D Restonomi kyllä on nimikkeenä ehkä vähän vieras ja senkin takia musta oli kiva kirjottaa tää postaus :)

      Poista
  4. Kuullostaa kivalta alalta:)

    http://sofiawilhelmiina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  5. Kiva blogi sulla ja tosi mielenkiintosta lukea restonomin koulutuksesta, mietin sitä yhessä vaiheessa itsekin, ku rakastan kaikkia eri kieliä ja kulttuureita :) Ite tosin päädyin yliopistoon lukemaa kielitieteitä. Noista vaihtojutuistakin on kiva lukea, et miten se sit käytännössä onnistuu ja mitä kaikkee pitää oikeesti tehä ennen ku pääsee ulkomaille. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kielitieteetkin kuulostaa tosi mielenkiintoselta! Jossain vaiheessa oli itellänikin harkinnassa, mutta ei mulla ois ehkä hermot riittäny yliopistoon, joten täällä sitä sitten opiskellaan restonomiks :D Yllättävän paljon tässä on kyllä kaikkee, mitä pittää tehä, ennenkun pääsee ulkomaille lähtemään! Mä luulin vielä syksyllä, että suurinpiirtein vaan täytän jonkun yhen hakemuksen ja lähetän sen sinne Espanjaan ja siinä se, mut eei.. :D

      Poista