sunnuntai 2. maaliskuuta 2014

Sekalaisia ajatuksia Barcelonasta



Mä oon tarkoituksella viivytellyt tämän postauksen kanssa. Toki minulla on ollut kiireitä – on pitänyt muuttaa, käydä koululla, käydä lääkärissä, hoitaa asioita. Sitten minä tulin taas kipeäksi, muuttoa on tehty useamman päivän verran ja on ollut mukavaa vain olla ystävien ja perheen kanssa. Samalla mä olen miettinyt, että olisi kiva tehdä viimein jonkinlainen yhteenvetopostaus Barcelonasta, teinhän minä sellaisen Fuengirolastakin, mutta kuitenkin olen ajatellut, että se postaus kyllä kerkeää odotella. Parempi vain, että aikaa kuluu hieman ja asioita osaa miettiä eri tavalla.

Kun mä hain Savoniaan opiskelemaan, mä olin jo päättänyt, että jos minä pääsen opiskelemaan, niin mä lähden vaihtoon Espanjaan. Mua jäi lukiossa harmittamaan, että lähdin Espanjan sijasta Tanskaan ja nyt ajattelin sen tilanteen korjata. Koko ensimmäisen vuoden syksyn olin koulussa ajatuksella, että kohta minä voin hakea vaihtoon ja keväällä kun minä sitten hain Barcelonaan niin mielessä pyöri koko ajan, että syksyllä minä sitten olen Espanjassa. Jännitti, hermostutti, odottelin. En tiennyt yhtään, mikä siellä odottaisi, enkä tiennyt vielä sitäkään, että kesällä minä olisin jo Espanjassa. Vuosi sitten tähän aikaan minä en tiennyt mistään mitään ja se oli niin kamalan kutkuttavaa. Välillä mä laskin kuukausia, välillä päiviä. Välillä pelotti, välillä en olisi malttanut odottaa. Sitten se lähtöpäivä viimein syksyllä tuli.

Ensivaikutelma Barcelonasta.. No, kaupunki oli hieno. Suuri. Pelottava. En osannut liikkua siellä, en uskaltanut lähteä minnekkään kovin kauas. Ensimmäiset viikot istuin vain kotona peukaloita pyöritellen ja mietin, että hittooko minä lähdin mihinkään. Jotenkin siihen rytmiin kuitenkin pääsi kiinni ja sitten se aika lähti lentämään. Tuntuu, että vasta oli lokakuu, suunniteltiin Halloweenia, odoteltiin joululomaa, jännitettiin helmikuussa odottavaa tenttiviikkoa. Mietittiin, että sinne on pitkä aika. Kavereiden kanssa ajateltiin, että vielä on aikaa tehdä vaikka ja mitä, onhan tässä aikaa. Paljon tehtiin, mutta paljon jäi myös tekemättä.

Vielä viime keväänä mä olin myös varma, että mä opin puhumaan espanjaa ihan sujuvasti ja ajattelin, että kai siellä Barcelonassa oikeasti muutakin kuuluu kuin katalaania. No, eipä kyllä oikeastaan kuullut. Espanjaa jäi kyllä päähän, mutta aika nopeasti mä tajusin, että mä ymmärrän, mitä mun kämppikset puhuu keskenään katalaaniksi. Tietenkään mä en voinut ymmärtää kaikkea, mutta yleensä pysyin kärryillä siitä, mistä se oikein puhui. Tietenkään nämä kämppikset eivät tajunneet, että mä ymmärrän – ymmärsin kyllä siis varsin hyvin joka kerta, kun nämä kaksi haukkuivat mua.

Blogin puolella en ole tästä aiheesta puhunutkaan, mutta meillä meni kämppisten kanssa sukset ristiin joulun jälkeen. En tiedä, mitä tapahtui, mutta mua haukuttiin ihan reippaalla kädellä, mun huoneeseen mentiin, kun mä en ollut kotona ja tavarat vaihtoi paikkaa. Mun siivoamisesta valitettiin – ei tosin suoraan mulle vaan keittiöön jätettiin lappuja. Loppuvaiheessa mä rupesin myös jättämään niitä lappuja, rupesi sen verran ärsyttämään. Ei ole näitä kämppiksiä ikävä.

Mä viihdyin Espanjassa suurimman osan ajasta hyvin ja voisin sanoa, että Espanja tulee aina olemaan mulle se ns. toinen kotipaikka. Semmonen paikka, jonne on aina kiva palata ja jossa mä tiedän olevan ihmisiä, joita mä tulen vielä tapaamaan ja joita on kamala ikävä. Oikestaan kaverit onkin juuri se asia, jonka takia mä niin kovasti Espanjaa kaipaan. Espanjaan jäi ihania muistoja, mutta myös kotiin oli kiva palata.

Tekisinkö mä sen sitten uudestaan? Joo ja en. Mä en kadu mun maavalintaa tai kaupunkia, mutta jos mä nyt voisin päättää, mä menisin kouluun, jossa voi opiskella englanniksi. Tai olisin lähtenyt Euroaulaan keväällä, jolloin opetuskieli olisi ollut englanti. Espanjaksi opiskelu tällä kielitaidolla oli yhtä tuskaa ja en välttämättä lähtisi kokeilemaan uudestaan. Espanjaa mä kyllä opin ja haluan oppia myöhemmin lisää, saattaa jopa olla, että toisenkin harjoittelun teen Espanjassa. Espanjalaisista ja kulttuurieroista kirjoittelen lisää vielä myöhemmin, se postaus on ollut työn alla jo pidemmän aikaa.

Jokatapauksessa, pointti oli, että lähtekää vaihtoon. Jos Espanja kiinnostaa, niin lähtekää sinne, jos joku toinen maa kiinnostaa, niin lähtekää. Meni se vaihto miten tahansa niin aivan taatusti sitä lähtemättä jättämistä katuu enemmän kuin lähtemistä. Aika menee siellä vaihdossa ihan älyttömän nopeasti, sen mä voin luvata ja vaikka ikävä tulee taatusti niin kaikesta selviää. Siellä näkee niin hienoja paikkoja, tutustuu uusiin ihmisiin, saa lisää varmuutta eri kielillä puhumiseen, ehkä jopa oppii jonkun uuden kielen. Barcelona vei ainakin palan mun sydämestä ja oli jopa mieltä lämmittävää, kun viimeisenä viikonloppuna meidän vakioravintolan tarjoilija jututti meitä ja totesi sitten, että mehän ollaan jo ihan oikeita katalonialaisia, kun ollaan asuttu Barcelonassa niin pitkään.

6 kommenttia:

  1. Oot aivan oikeassa että vaihtoon / ulkomaille lähtö kannattaa, ehdottomasti. Kurja kuulla noista kämppiksistä, ikinä ei voi tietää ketä siellä kämpässä asuu... :I

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, se on kyllä totta, että ikinä ei voi tietää, kenen kanssa sitä samaan kämppään päätyy, ikävä kyllä :/ Tähän asiaan vaikutti osittain se, että nämä mun kämppikset olivat parhaita ystäviä keskenään ja jotenkin ilmeisesti kuvittelivat omistavansa koko kämpän ja että minä olin vaan se ulkopuolinen siellä. No, kaikesta selviää ja kokemusta rikkaampi oon nyt :)

      Poista
  2. Kiva kuulla mietteitäsi Barcelonasta! Oon itse miettinyt kanssa, että jos joskus lähden vaihtoon niin lähtisinkö Barcelonaan. Toisaalta kiinnostaisi, toisaalta ei. Osasyy juurikin tuo kieli. Haluaisin oppia espanjaa paremmin, mutta kuitenkin opiskella pääosin englanniksi. Hankalaa :)

    Todella ikäviä kämppiksiä sulla! Huh, aina inhottaa lukea siitä millaisia ihmisiä jotkut saavatkin riesakseen muuttaessaan kimppakämppään! Itsellä kun on aina käynyt niin loistava tuuri kämppisten suhteen. Kokemus tietenkin tuokin kun positiivisesti ajatellaan, ehkä sitä oppii ainakin arvostamaan tulevia kämppiksiä tai yksin asumista paremmin tuollaisen jälkeen.

    VastaaPoista
  3. Höh, olevinaan vastasin tähänkin jo, mutta eipä näköjään oo Blogger taas tallentanut kommenttia.. No, uudestaan sitten! Mutta niin, kyllä mä ihan täydestä sydämestä suosittelen Barcelonaa. Aivan ihana kaupunki ja se kulttuuri, kyllä mä siihen niin tykästyin. Tietysti tuo kielihomma on ongelma, koska jos espanjaa lähtee opiskelemaan niin sitä ei kyllä opi ihan samalla tavalla kuin jossain muussa kaupungissa, mikä mua jäi harmittamaan. Mutta ihana kaupunki, suosittelen!

    Joo ja meillähän meni aluksi ihan hyvin, syötiin yhdessä, suunniteltiin jalkapallomatsien katsomista, ulkona käymistä yms, mutta sitten tapahtu jotakin. Osittain asiaan ehkä vaikutti se, että toinen kämppis ei puhunut yhtään englantia, eikä suostunut mulle puhumaan espanjaksi, vaikka niin pyysin ja toinen taas kyllästyi tulkkaamaan meidän puheita, joten eri mielisyyksistä ei päästy puhumaan kunnolla. Ei mua nyt sinänsä ihan kamalasti jäänyt tuo asia vaivaamaan, harmittaa tietysti, että asiat meni näin, koska kumpikin oli aluksi tosi mukavia, mutta joskus asiat vaan ei mee niinkuin haluaisi. Mutta kokemushan sekin ja kyllä mä nyt arvostan sitä, että saan asua oman ystävän kanssa saman katon alla ilman ongelmia :)

    VastaaPoista
  4. Tosi hassua kuulla, ettei joku paikallinen suostuisi puhumaan espanjaa. Mä en onneksi ole vielä tavannut sellaista ihmistä täällä. Yleensä kyllä ihmiset ymmärtää, että ulkomaalainen ei välttämättä puhu katalaania, jos edes espanjaa osaa. Tosi ikävää, että sulle sattui tuollaiset kämppikset.
    Ehkä näissä katalaaneissa on jotain omituista, sillä olen huomannut että yleensä esim. hyvää palvelua antavat kaikki muut kuin paikalliset ja muut espanjalaiset ovat paljon ystävällisempiä. Mulla tosiaan menee välillä hermot ihan täysin näihin katalaaneihin niiden olemattoman asiakaspalvelukulttuurin takia. Mutta joo, kaikki tyylillään. Ollaanhan me suomalaisetkin kai joskus vähän tylyjä muiden mielestä, mutta niin on nääkin! :)

    Ja tosiaan, tää ei ehkä ole silti ihan paras paikka tulla opettelemaan espanjaa. Niin sääli, koska kaupunki on muuten ihan mahtava. Mutta varmasti kieltä olisi helppo oppia jossain muussa espanjalaisessa kaupungissa.

    VastaaPoista
  5. Tota mäkin ihmettelen, koska mä ihan espanjaksi sanoin tälle kämppikselle, että mä opiskelen koko ajan espanjaa ja puhun/ymmärrän ainakin jonkin verran ja mulle todellakin voi ja pitääkin puhua espanjaksi, mutta ei. Ne vaan höpisi keskenään katalaaniksi, eivätkä vaivautuneet espanjaa puhumaan ja mulle sitten ei varsinkaan loppuvaiheessa puhuttu enää mitään kieltä. Me itseasiassa yhden suomalaisen kaverin kanssa kerran puhuttiin näistä katalonialaisista, ollaan huomattu toi sama asia. Vertailtiin katalonialaisia andalucialaisiin ja kummankin kokemuksien perusteella Andaluciassa ollaan paljon ystävällisempiä kuin Kataloniassa, just esimerkiksi tuo asiakaspalvelukulttuuri oli siellä ihan erilaista. Toki katalonialaisetkin osaa olla mukavia, mutta andalucialaiset oli mun kokemuksien mukaan helpommin lähestyttäviä. Mutta tosiaan, jokainen tyylillään ja eipä me suomalaisetkaan aina ihan täydellisiä olla :)

    VastaaPoista